• ש. מאי 4th, 2024

יאג קפסולוטומיה קטרקט משני

ספט 23, 2023
קטרקט משני יאג קפסולוטומיה

יאג קפסולוטומיה – טיפול עבור קטרקט משני

עולם רפואת העיניים היה עד למספר התקדמות במהלך השנים. בין אלה, YAG (Yttrium-Aluminium-Garnet) קפסולוטומיה בולטת כהליך יעיל לטיפול במצב המכונה קטרקט משני או אטימות קפסולה אחורית (PCO). בעוד שלניתוחי קטרקט יש אחוזי הצלחה גבוהים להפליא, PCO הוא אחד הסיבוכים הנפוצים ביותר לאחר הניתוח. הבנת קפסולוטומיה של YAG יכולה להציע בהירות לחולים שעברו ניתוח קטרקט וחווים שוב בעיות ראייה.

הבנת קטרקט משני (אטימות קפסולה אחורית)

לפני הצלילה לקפסולוטומיה של YAG, חיוני להבין מהו קטרקט משני או PCO. כאשר אדם עובר ניתוח קטרקט, מסירים את העדשה הטבעית של העין, שהפכה עכורה, ומוחלפת בעדשה תוך עינית מלאכותית (IOL). ה-IOL ממוקם בתוך מבנה שקוף דק דמוי שקית, הנקרא קפסולת העדשה.

בחלק מהחולים, החלק האחורי (האחורי) של הקפסולה הזו הופך לעכור או אטום עם הזמן, מה שמוביל למצב המכונה אטימות קפסולה אחורית. עכירות זו יכולה לחקות את הסימפטומים של הקטרקט המקורי, כולל ראייה מטושטשת או מעורפלת. לפיכך, למרות שהוא מכונה "קטרקט משני", אין מדובר בחזרה של הקטרקט המקורי אלא באטימות של הקפסולה שמחזיקה את העדשה.

כיצד פועלת קפסולוטומיה של YAG

YAG capsulotomy הוא הליך לייזר המיועד לטיפול ב-PCO. העיקרון הבסיסי מאחורי הפעולה הוא יצירת פתח בקפסולה האחורית העכורה כדי לאפשר לאור לעבור ללא הפרעה ולהחזיר את הראייה הצלולה.

להלן פירוט שלב אחר שלב של ההליך

  1. הכנה: לפני הטיפול, רופא העיניים מומחה קטרקט משני עשוי לתת טיפות עיניים מרחיבות כדי להגדיל את האישון, ולספק תצוגה ברורה יותר של הקפסולה האחורית. כמו כן מורחים טיפות הרדמה מקומיות כדי להקהות את העין ולהבטיח את נוחות המטופל.
  2. יישום לייזר: המטופל יושב מאחורי מכונת לייזר מיוחדת, בדומה להתקנה לבדיקת עיניים שגרתית. רופא העיניים משתמש בעדשה מיוחדת כדי למקד את קרני הלייזר על הקפסולה האחורית.
  3. פתיחת הקפסולה: לייזר YAG פולט פולסים קצרים של אנרגיה היוצרים פתחים מיקרוסקופיים בקפסולה העכורה. רופא העיניים יוצר באופן אסטרטגי פתח מרכזי, ומבטיח שהוא גדול מספיק כדי לשחזר ראייה ברורה אך מבלי לפגוע בשלמות הקפסולה שמסביב.
  4. השלמה: ההליך כולו אורך בדרך כלל דקות ספורות. לאחר סיום הטיפול, ניתן לתת למטופל טיפות עיניים אנטי דלקתיות כדי למנוע כל דלקת אפשרית.

היתרונות של YAG Capsulotomy

  1. הליך חוץ: הטיפול אינו מצריך אשפוז. זה מבוצע במסגרת חוץ, והמטופלים יכולים בדרך כלל לחזור הביתה זמן קצר לאחר ההליך.
  2. מהיר וללא כאב: הטיפול בלייזר מהיר, מסתיים בדרך כלל תוך דקות ספורות, ובדרך כלל אינו כואב עקב הטיפות המקהות.
  3. תוצאות מיידיות: מטופלים רבים מבחינים בשיפור מיידי בראייתם, אם כי עבור חלקם, הבהירות המלאה עשויה להימשך מספר ימים עד להתבטא.

סיבוכים אפשריים

כמו כל הליך רפואי, כריתת קפסולוטומיה של YAG אינה נטולת סיכונים, אם כי הם נמוכים יחסית. כמה סיבוכים אפשריים כוללים:

– לחץ עיניים מוגבר: לפעמים ההליך יכול לגרום לעלייה זמנית בלחץ התוך עיני של העין. זה מנוהל בדרך כלל עם תרופות.

– דלקת: עלולה להיות דלקת קלה לאחר ההליך, אשר מטופלת בדרך כלל באמצעות טיפות עיניים אנטי דלקתיות.

– היפרדות רשתית: למרות שהם נדירים, יש סיכון מוגבר קל להיפרדות רשתית לאחר ההליך.

– נזק ל-IOL: הלייזר עלול לגרום נזק לעדשה התוך-עינית, אם כי זה נדיר ביותר אצל מתרגלים מנוסים.

סיכום

קפסולוטומיה של YAG היא עדות להתפתחות המתמשכת בטיפולי עיניים. הוא מציע פתרון מהיר ויעיל למי שחווים תסמיני קטרקט משניים לאחר ניתוח קטרקט. כמו בכל התערבות רפואית, חיוני לקיים דיון מעמיק עם רופא עיניים מוסמך לגבי הסיכונים והיתרונות הפוטנציאליים. עבור רבים, היא מציגה הזדמנות להחזיר לעצמה חזון ברור וליהנות מהוויזואליה של החיים במלואה.

Related Post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן